Lidl ist billig – Lidl is goedkoop, zo luidt al jaren de slogan van de discountsupermarkt in Duitsland. Maar nu wil het concern van dat goedkope imago af: kwaliteit, daar draait het om.
Simpeler kan marketing eigenlijk niet. Je prijzen zijn laag – en dan dekt de slogan “Lidl ist billig” de lading prima.
Maar de Lidl van de kartonnen grootverpakkingen in krappe winkels (ooit bezongen in het Gronings) is verleden tijd. En dat wil Lidl voor eens en voor altijd duidelijk maken, schrijft de Frankfurter Allgemeine.
Kwaliteitsgevoel uitdragen
In Nederland gebruikt de keten al de slogan “De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs”. De nieuwe Duitse slagzin sluit daarbij aan (en rijmt nog ook): “Qualität hat bei Lidl höchste Priorität.” Bij de nieuwe slogan hoort een grootse campagne. De 70.000 medewerkers van Lidl in Duitsland zijn er tijdens meerdere sessies op voorbereid.
Wat is eigenlijk een discounter? Die discussie wil Lidl uitlokken. Het bedrijf is al jaren bezig om anders te gaan inkopen, met meer nadruk op kwaliteit. Ook heeft Lidl geïnvesteerd in distributie en kwaliteitscontrole. “Naast een goede smaak heeft versheid bij ons de absolute prioriteit”, zegt hoofd inkoop Christoph Pohl. “Dat gevoel voor kwaliteit willen we nu ook uitdragen.”
Slachtproces uitgelegd
Daarbij gooit het bedrijf het op transparantie. Je kunt online meekijken hoe vaak filialen vlees aangeleverd krijgen. Zelfs het slachtproces wordt uit de doeken gedaan. En wat de bakkerij betreft: een appelflap uit de afbakoven bevat precies 272 calorieën per 100 gram, en de broodmedewerkers in ieder filiaal zijn speciaal opgeleid. De klant komt het allemaal te weten.
Branche-expert Johannes Berentzen signaleert dat Lidl met het nieuwe beleid in de buurt komt van de traditionele supermarkten. Neem alleen al de wat aantrekkelijker inrichting van de winkels, en de uitbreiding van het wijnaanbod. Hij gebruikt de term 'trading up'.
Nekslag voor Britse super?
Berentzen is benieuwd van Lidl's nieuwe concept teweeg zou kunnen brengen in Groot-Brittannië. 'Normale' supermarkten zoals Tesco hebben het daar zwaar, terwijl discountsupermarkten er zeer populair zijn. Er zijn zelfs Lidl- en Aldi-fanclubs, en Lidl breidt er uit.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl